پرونده ویژه عیار آنلاین ØªØØª عنوان «مهد بابا ندارد.» پیرامون آسیب شناسی مهدکودک‌ها در ایران منتشر گردید. در این پرونده Ú©Ù‡ شامل تعدادی یادداشت Ùˆ Ù…ØµØ§ØØ¨Ù‡ با کارشناسان Ùˆ ÙØ¹Ø§Ù„ان عرصه تعلیم Ùˆ تربیت کودکان است، سعی شده تا با نگاهی کارشناسانه به آسیب شناسی وضع ÙØ¹Ù„ÛŒ Ùˆ ارائه راهکارهای بهبود این وضع پرداخته شود. متن زیر به لزوم توجه به تعلیم Ùˆ تربیت در دوران کودکی Ùˆ آسیب شناسی مراکز Ùˆ نهادهای متولی این امر (Ú©Ù‡ موضوع اصلی پرونده را تشکیل Ù…ÛŒ دهد) Ù…ÛŒ پردازد.
دوران کودکی از اثرگذارترین Ùˆ مهم‌ترین برهه‌های در زندگی هر ÙØ±Ø¯ Ø¨Ù‡â€ŒØØ³Ø§Ø¨ می‌آید Ùˆ منابع اسلامی Ùˆ تربیتی بر اهمیت این برهه، به‌ویژه پیش از Ù‡ÙØª سالگی، صØÙ‡ گذاشته‌اند. بنا به تأکیدات منابع مذکور، در این دوره از رشد انسان خانه Ùˆ والدین نقش ویژه‌ای بر عهده دارد، اما به دلیل اقتضائات زندگی مدرن – همچون اشتغال زنان در بیرون از خانه، تغییر Ø´Ú©Ù„ خانواده‌ها از «گسترده» به «هسته‌ای» Ùˆ …- نقش٠مØÙˆØ±ÛŒÙ این نهاد در تربیت کودک کمرنگ شده است.
گرایش به تخصصی کردن امور Ùˆ سپردن آن‌ها به نهادهای خاص، تعلیم Ùˆ تربیت را نیز در بر Ú¯Ø±ÙØªÙ‡ Ùˆ مدارس Ùˆ مراکز تربیتی- مراقبتی به سبک جدید متولی این امر شدند. اهمیت نیروی انسانی، ØÚ©ÙˆÙ…ت‌ها را بر آن داشت تا علاوه بر آموزش‌های تخصصی آموزش Ùˆ پرورش عمومی را نیز بر عهده بگیرند.
علاوه بر این، در Ù¾ÛŒ تØÙˆÙ„ات Ù…Ùهومی، معنای کودک Ùˆ کودکی دچار دگرگونی شد Ùˆ بنا به تأکیدات بزرگان تعلیم Ùˆ تربیت این دوره مورد توجه ویژه قرار Ú¯Ø±ÙØª. تأسیس اولین کودکستان با عنوان «باغ کودکان» در اروپا را می‌توان از پیامدهای تغییر نگرش مذکور دانست. در ایران نیز نخستین مرکز الگوبرداری شده از کودکستان‌های ارمنی، در سال Û±Û³Û°Û³ هجری شمسی در تبریز راه‌اندازی شد Ùˆ بدین ترتیب موج مهدکودک‌ها به ایران هم رسید.
با تØÙˆÙ„ات اجتماعی Ùˆ اقتصادی کشور به‌ویژه در دهه‌های اخیر، تعداد مهدکودک‌ها Ùˆ کودکان ØªØØª پوشش این مراکز به شدت رو به گسترش بوده است، چنانچه مهدکودک‌های ØªØØª مجوز بهزیستی از ØØ¯ÙˆØ¯ Û±Û´Ù«Ûµ هزار در سال ۹۱، به ØØ¯ÙˆØ¯ Û±Û¸ هزار در سال Û¹Û³ رسیده است Ú©Ù‡ مهدکودک‌های زیرمجموعه نهادهای دیگر Ùˆ همچنین مراکز غیررسمی را نیز باید به این آمار Ø§ÙØ²ÙˆØ¯.
این آمار Ùˆ Ù„ØØ§Ø¸ تعداد کودکان Ùˆ مربیان ØªØØª پوشش Ùˆ ØØ³Ø§Ø³ÛŒØª تربیت دوره کودکی، جایگاه Ùˆ اهمیت مقوله مهدکودک را در سیاست‌گذاری آموزشی، ÙØ±Ù‡Ù†Ú¯ÛŒ Ùˆ اجتماعی کشور نشان می‌دهد. با توجه به ذوابعاد بودن پدیده مهدکودک Ùˆ اهمیت وجه تربیتی آن، لازم است Ú©Ù‡ از Ø³Ø·Ø Ù¾Ú˜ÙˆÙ‡Ø´ Ùˆ نظری تا Ø³Ø·Ø Ø³ÛŒØ§Ø³Øªâ€ŒÚ¯Ø°Ø§Ø±ÛŒ Ùˆ تولی‌گری، نیروی انسانی Ùˆ … ÙØ¹Ø§Ù„یت‌های جدی صورت بگیرد؛ اما بررسی‌ها نشان می‌دهد Ú©Ù‡ دست ما در این ØÙˆØ²Ù‡ خالی است!
مجموعه ØØ§Ø¶Ø± تلاشی است تا ÙØ§Ø±Øº از پرداختن به مطلوبیت اصل مهدکودک، ضمن ارائه تصویری از وضعیت ÙØ¹Ù„ÛŒ ابعاد مسائل مهدکودک‌ها، لایه‌های عمیق‌تر آن را نیز از منظر ØµØ§ØØ¨â€ŒÙ†Ø¸Ø±Ø§Ù† مورد واکاوی قرار دهد. گسترش پدیده مهدکودک در ایران Ùˆ آسیب‌شناسی آن از منظر کارشناسان، ویژگی‌های تربیت دوره کودکی Ùˆ آسیب‌های مهدکودک از منظر اسلامی Ùˆ روانشناسی، بررسی وضعیت خانه‌های اسباب‌بازی، مهدقرآن‌ها Ùˆ همچنین رشته آموزش پیش‌دبستانی از جمله مهم‌ترین مطالب بخش اول این مجموعه‌اند. در بخش دوم، مسئله «متولی مهدکودک‌ها در ایران» به‌طور ویژه مورد بررسی قرار Ú¯Ø±ÙØªÙ‡ Ùˆ دیدگاه‌های مسئولین ذی‌ربط در این باره Ù…Ø·Ø±Ø Ø´Ø¯Ù‡ است.
انشاءالله که این مجموعه بتواند گامی هر چند کوچک در رسیدن به جایگاه مطلوب تربیت دوره کودکی مبتنی بر مبانی اسلامی باشد.
ÙØ§ÛŒÙ„ پی‌دی‌ا٠پرونده را از اینجا می‌توانید دانلود کنید.
مطالب این پرونده به صورت مجزا نیز در سایت عیارآنلاین منتشر شده است که در ادامه می‌توانید آنها را مطالعه کنید:
۱-گسترش پدیده مهدکودک، آری یا نه؟
۲-دوگانگی تربیتی، آسیب اصلی مهدکودک‌ها
۳-درجستجوی نقشه راه برای تربیت دینی در مهدها
۴-رشته «آموزش پیش دبستانی» و مهدکودک‌ها
۵-تعدد متولیان، آسیب اصلی «مهدهای قرآنی»
۶-دگردیسی خانه‌های اسباب بازی
۷-کودکان، سرمایه‌های سرگردان
Û¸-تخصص Ùˆ نظارت مستمر؛ ØÙ„قه‌ی Ù…Ùقوده مهدکودک