به گزارش عیارآنلاین، نخستین جلسه هم‌اندیشی پیرامون الگوهای پذیرش دانشجو معلم در ایران با ØØ¶ÙˆØ± دانشگاهیان Ùˆ مدیران Ùˆ کارشناسان آموزش Ùˆ پرورش روز دوشنبه ۲۹ اردیبهشت در پردیس مرکزی دانشگاه ÙØ±Ù‡Ù†Ú¯ÛŒØ§Ù† برگزار گردید. در این جلسه Ú©Ù‡ به همت اندیشکده تعلیم Ùˆ تربیت دالّ Ùˆ دانشگاه ÙØ±Ù‡Ù†Ú¯ÛŒØ§Ù† Ùˆ با همکاری انجمن ÙلسÙÙ‡ تعلیم Ùˆ تربیت ایران Ùˆ انجمن مطالعات برنامه درسی ایران تشکیل گردید، دکتر Ù…ØÙ…Ø¯ØØ³Ù† دوگانی (نماینده ÙØ¹Ù„ÛŒ Ùˆ نائب رئیس سابق کمیسیون آموزش Ùˆ تØÙ‚یقات مجلس شورای اسلامی)ØŒ دکتر Ù…ØÙ…ود مهرمØÙ…دی (سرپرست دانشگاه ÙØ±Ù‡Ù†Ú¯ÛŒØ§Ù†)ØŒ ØØ¬ØªÂالاسلام علی ذوعلم (رئیس پژوهشکده ÙØ±Ù‡Ù†Ú¯ Ùˆ مطالعات اجتماعی)ØŒ آقای اسداله اسدی گرمارودی (از مؤسسین Ùˆ سرپرست سابق دانشگاه ÙØ±Ù‡Ù†Ú¯ÛŒØ§Ù†) Ùˆ ØØ¬Øªâ€ŒØ§Ù„اسلام دکتر علیرضا صادق زاده (معاون ÙØ±Ù‡Ù†Ú¯ÛŒ دانشگاه ÙØ±Ù‡Ù†Ú¯ÛŒØ§Ù†) به بیان دیدگاه‌ها Ùˆ ایدهÂهای خود درباره الگوی پذیرش دانشجو معلم در ایران پرداختند.
دکتر دوگانی، به‌عنوان نخستین سخنران، به روند توسعه تربیت معلم بعد از انقلاب تا مقطع کنونی پرداخت Ùˆ با اشاره به جایگاه علمی Ùˆ اقتصادی ایران در سند چشم‌انداز بیست ساله، توجه ویژه به آموزش عالی Ùˆ آموزش Ùˆ پرورش را لازم دانست. ایشان تربیت معلم را مرکز ØØ³Ø§Ø³ÛŒ Ùˆ با اهمیتی توصی٠نمود Ú©Ù‡ نقش تربیت Ùˆ تأمین نیروی انسانی مورد نیاز کشور را به‌طور مستقیم Ùˆ غیرمستقیم بر عهده دارد. این نماینده مجلس، ضمن اشاره به وضعیت نامناسب شأن معلمی Ùˆ ÙØ¹Ø§Ù„یت در بدنه وزارت آموزش Ùˆ پرورش در سال‌های پیش، وضعیت کنونی را Ù…ØªÙØ§ÙˆØª ارزیابی نمود به Ù†ØÙˆÛŒ Ú©Ù‡ «امروزه بسیاری از دانش‌آموختگان دانشگاهÂهای ممتاز، متقاضی کار در آموزش Ùˆ پرورش هستند. آیا ما باید این Ø§ÙØ±Ø§Ø¯ را رها کنیم Ùˆ نیروی مورد نیاز خود را Ù…Ù†ØØµØ±Ø§Ù‹ از دانشگاه ÙØ±Ù‡Ù†Ú¯ÛŒØ§Ù† جذب نماییم یا مسیر جذب این Ø§ÙØ±Ø§Ø¯ را نیز هموار کنیم؟». ایشان با ÙØ±ØµØª دانستن این شرایط، دانشگاه ÙØ±Ù‡Ù†Ú¯ÛŒØ§Ù† را مرکزی دانست Ú©Ù‡ می‌تواند در جذب Ùˆ آموزش این متقاضیان برای خدمت در آموزش Ùˆ پرورش Ø§ÛŒÙØ§ÛŒ نقش مهمی کند.
تربیت معلم باید از رویکرد «تک دانشی» به سمت «چند دانشی» و «چند رشته‌ای» چرخش کند
پس از ایشان، آقای اسدی گرمارودی ضمن Ø·Ø±Ø Ù¾ÛŒØ´â€ŒÙ†ÛŒØ§Ø²Ù‡Ø§ÛŒ تربیت معلم، تغییر رویکرد کشور در این امر را لازم دانست. از نظر ÙˆÛŒ تربیت معلم باید از رویکرد «تک دانشی» Ùˆ «تک‌رشته‌ای» به سمت «چند دانشی» Ùˆ «چند رشته‌ای» چرخش کند. سرپرست سابق دانشگاه ÙØ±Ù‡Ù†Ú¯ÛŒØ§Ù†ØŒ این دانشگاه را بر اساس سند نهاد اصلی متولی تربیت معلم معرÙÛŒ نمود Ùˆ تأکید کرد Ú©Ù‡ بنا به ØØ³Ø§Ø³ÛŒØª معلمی Ùˆ در نتیجه تربیت معلم، در پذیرش دانشجو معلمان باید علاوه بر صلاØÛŒØªâ€ŒÙ‡Ø§ÛŒ عمومی، صلاØÛŒØªâ€ŒÙ‡Ø§ÛŒ ویژه نیز Ù„ØØ§Ø¸ گردد. اسدی گرمارودی الگوهای Â«Ú©Ø§Ø±Ø¢ÙØ±ÛŒÙ†ÛŒÂ» Ú©Ù‡ جذب Ùˆ تربیت معلم را ÙØ±ØµØªÛŒ برای ایجاد اشتغال ØªØØµÛŒÙ„‌کردگان دانشگاه‌ها می‌داند Ùˆ Â«Ø³ÙØ§Ø±Ø´ به دانشگاه‌ها برای تربیت معلم مورد نیاز آموزش Ùˆ پرورش» را مردود دانست. از نظر ÙˆÛŒ چون تخلّق به اخلاق الهی Ùˆ سبک زندگی اسلامی نیاز به استدراج Ùˆ بستر زمانی دارد، این مهم در غیر از دانشگاه ÙØ±Ù‡Ù†Ú¯ÛŒØ§Ù† برآورده نمی‌شود. از این رو باید دانشجو معلمان با مدرک دیپلم جذب شوند Ùˆ ØªØØª تعلیم Ùˆ تربیت شبانه‌روزی شایستگی‌های لازم را کسب نمایند. البته ÙˆÛŒ با استناد به ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه ÙØ±Ù‡Ù†Ú¯ÛŒØ§Ù†ØŒ امکان جذب دانش‌آموختگان دانشگاه‌های دیگر به ØØ±ÙÙ‡ معلمی را منتÙÛŒ ندانست، اما بر ÙØ±Ø¹ÛŒ بودن چنین شیوه‌های در پذیرش دانشجو معلم تأکید نمود.
سه وجه الگوی مطلوب دانشجو معلم: «مدرسه، دانشگاه ÙØ±Ù‡Ù†Ú¯ÛŒØ§Ù† Ùˆ دانشگاه‌های تخصصی»
ØØ¬ØªÂ‌الاسلام ذوعلم، به‌عنوان سخنران بعدی، به نقد دیدگاه‌های Ù…Ø·Ø±Ø Ø¯Ø± پذیرش دانشجو معلم پرداخت. او تأکید نمود Ú©Ù‡ عمده دیدگاه‌های Ù…Ø·Ø±Ø Â«Ù…Ø¹Ù„Ù… به‌عنوان کارمند آموزش Ùˆ پرورش» را مورد توجه قرار می‌دهند Ùˆ از «معلم برای مدرسه» غÙلت می‌کنند. این دیدگاه‌ها در ØØ§Ù„ÛŒ به تأخیر در جذب Ùˆ گزینش معلم تمرکز دارند Ú©Ù‡ شناسایی هر Ú†Ù‡ سریع‌تر استعدادهای معلمی ضروری است. ذوعلم همچنین این نگرش را Ú©Ù‡ تربیت معلم باید در Ù…ØÛŒØ· بسته صورت بگیرد، نادرست خواند Ùˆ آن را جداسازی معلم آینده از Ù…ØÛŒØ· واقعی تربیت معرÙÛŒ نمود. از نظر او به جای مواجهه Ø§Ù†ÙØ¹Ø§Ù„ÛŒ در جذب Ùˆ پذیرش دانشجو معلمان، با این نگرش Ú©Ù‡ تربیت معلم نوعی نخبه پروری است، باید با رویکرد ÙØ¹Ø§Ù„ به Â«Ø§ØµØ·ÙØ§ Ùˆ انتخاب» Ø§ÙØ±Ø§Ø¯ مستعد پرداخت Ùˆ Ø§ÙØ²ÙˆØ¯ «ما باید از دبیرستان استعدادهای Ø§ÙØ±Ø§Ø¯ برای معلمی را کش٠کرده Ùˆ از همان دوره، آن‌ها را با نوعی سازوکار مناسب برای انجام رسالت معلمی آماده نماییم». ØØ¬Ù‡ الاسلام ذوعلم با تÙکیک الگوی پذیرش دانشجو معلم مطلوب Ùˆ موجود، دانشگاه ÙØ±Ù‡Ù†Ú¯ÛŒØ§Ù† را یک راه‌ØÙ„ میانی خواند Ùˆ طراØÛŒ الگوی مطلوبی مرکب از سه وجه «مدرسه، دانشگاه ÙØ±Ù‡Ù†Ú¯ÛŒØ§Ù† Ùˆ دانشگاه‌های تخصصی» را پیشنهاد Ùˆ توصیه نمود.
«تربیت ØØ±Ùه‌ای» معلمان بر عهده دانشگاه ÙØ±Ù‡Ù†Ú¯ÛŒØ§Ù† قرار می‌گیرد
دکتر مهرمØÙ…دی، به‌عنوان آخرین سخنران بخش اول هم‌اندیشی، دانشگاه ÙØ±Ù‡Ù†Ú¯ÛŒØ§Ù† را در تأمین Ùˆ توسعه منابع انسانی وزارت آموزش Ùˆ پرورش دارای مرجعیت Ùˆ Ù…ØÙˆØ±ÛŒØª دانست Ú©Ù‡ تربیت معلم نیز بخشی از این مأموریت خواهد بود. او با این بیان Ú©Ù‡ دانشگاه ÙØ±Ù‡Ù†Ú¯ÛŒØ§Ù† یک «دانشگاه ØØ±Ùه‌ای» است، آن را Ù…ØªÙØ§ÙˆØª از سایر دانشگاه‌های آکادمیک تعری٠نمود Ùˆ عنوان نمود Ú©Ù‡ دانشگاه ÙØ±Ù‡Ù†Ú¯ÛŒØ§Ù† نه توان رقابت در تربیت تخصصی با چنین دانشگاه‌هایی دارد Ùˆ نه چنین رقابتی صØÛŒØ است. سرپرست ÙØ¹Ù„ÛŒ دانشگاه ÙØ±Ù‡Ù†Ú¯ÛŒØ§Ù† با اشاره به اینکه «تربیت معلم امری ملی است»، Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ از همه ظرÙیت‌های موجود را لازم Ùˆ عقلانی دانست. دکتر مهرمØÙ…دی با تمایز میان دو بخش «تربیت علمی» Ùˆ «تربیت ØØ±Ùه‌ای» در تربیت معلم، تأکید نمود Ú©Ù‡ برای «تربیت علمی» معلمان آینده باید از ظرÙیتÂهای دیگر دانشگاهÂها Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ کرد Ùˆ آنچه بر عهده دانشگاه ÙØ±Ù‡Ù†Ú¯ÛŒØ§Ù† قرار می‌گیرد، «تربیت ØØ±Ùه‌ای» است. بنا به این ایده، دانشگاه ÙØ±Ù‡Ù†Ú¯ÛŒØ§Ù†ØŒ متولی ارائه خدمات تربیتی برای علاقه‌مندانی است Ú©Ù‡ دوره کارشناسی خود را در یکی از دانشگاه‌های معتبر گذرانده‌اند Ùˆ برای کسب صلاØÛŒØªâ€ŒÙ‡Ø§ÛŒ ØØ±Ùه‌ای متناسب با معلمی در دوره‌های ØªØØµÛŒÙ„ات تکمیلی به این دانشگاه وارد می‌شوند.
نباید با انگیزه‌های مالی کسی را وارد دانشگاه کرد
بخش دوم جلسه هم‌اندیشی با Ø·Ø±Ø Ù¾Ø±Ø³Ø´Âها Ùˆ دیدگاه‌های برخی از دانشجویان Ùˆ استادان ØØ§Ø¶Ø± در جلسه آغاز گردید. در ادامه، جلسه به‌صورت مناظره Ùˆ Ú¯ÙØªâ€ŒÙˆÚ¯ÙˆÛŒ رودرروی سخنرانان Ùˆ کارشناسان ناقد ادامه ÛŒØ§ÙØª Ú©Ù‡ در این میزگرد، دکتر صادق زاده (معاون ÙØ±Ù‡Ù†Ú¯ÛŒ دانشگاه ÙØ±Ù‡Ù†Ú¯ÛŒØ§Ù† Ùˆ مسئول تدوین مبانی نظری سند تØÙˆÙ„ بنیادین) نیز ØØ§Ø¶Ø± بودند. ایشان در ابتدای سخنان خود، ارائه تعریÙÛŒ مقتضی از «تربیت معلم» را لازم دانسته Ùˆ خود با ابتنا به مبانی نظری سند تØÙˆÙ„ بنیادین Ùˆ بهره‌گیری از Ù…Ùهوم «هویت ØØ±Ùه‌ای» تعاریÙÛŒ را ارائه نمودند. سپس ایشان با نقد دیدگاه Ø·Ø±ÙØ¯Ø§Ø±Ø§Ù† استعدادیابی دانش‌آموزان برای هدایت به سمت معلمی، این پرسش را Ù…Ø·Ø±Ø Ú©Ø±Ø¯Ù†Ø¯ Ú©Ù‡ «آیا در دوران کنونی، یک جوان ۱۸ ساله آمادگی انتخاب هویت ØØ±ÙÙ‡ÂØ§ÛŒÙ آینده خود را دارد؟». ÙˆÛŒ همچنین با تأکید بر اینکه نباید با انگیزه‌های مالی کسی را وارد دانشگاه کرد، پیشنهاد دادند Ú©Ù‡ می‌توان دانشجویان خوب٠سال‌های پایانی کارشناسی دیگر دانشگاهÂها را با شرایط مناسب برای معلمی بهÂگزینی نمود.
در ادامه هر یک از کارشناسان به Ø¯ÙØ§Ø¹ از الگوی پیشنهادی خود پرداختند Ùˆ برخی از نقاط ابهام در بخش اول ارائه را ØªÙˆØ¶ÛŒØ Ùˆ بسط دادند. این نشست Ú©Ù‡ با استقبال خوب علاقه‌مندان رو به رو شد، توانست ÙØ±ØµØª مناسبی را برای Ø·Ø±Ø Ùˆ نقد ایده‌های ناظر به مسایل عملی عرصه تعلیم Ùˆ تربیت کشور ÙØ±Ø§Ù‡Ù… کند. اندیشکده تعلیم Ùˆ تربیت دالّ بر آن است هم‌‌اندیشی‌های مشابهی را نیز در سایر موضوعات راهبردی Ùˆ کلیدی تعلیم Ùˆ تربیت ایران برگزار نماید Ú©Ù‡ جزئیات آن از طریق تارنمای اندیشکده اطلاع‌رسانی خواهد شد.